POMEN GIBALNIH
AKTIVNOSTI
Otrok z gibanjem raziskuje svet okoli sebe, zaznava prostor
in čas, spoznava zakonitosti narave ter pridobiva zavedanje samega sebe in
okolice. Gibanje lahko umestimo tudi v vsa druga področja predšolske vzgoje,
prepletanje kurikularnih področij pa omogoča celostni razvoj otroka. Otrok z
gibanjem lažje sprejema in usvaja znanja iz drugih področij, vzgojitelj pa je
tisti, ki ga pri tem motivira in ga preko igre vodi skozi različne aktivnosti
(Sadar, 2012).
Gibalne aktivnosti morajo biti raznolike, primerne starosti
otroka, ne sme jih biti preveč in ne premalo. Zelo pomembno je, da se otrok v
tem obdobju seznani s čim več različnimi preprostimi oblikami gibanja, ki so
podlaga za kasnejše zahtevnejše gibalne vzorce.
VKLJUČEVANJE GIBANJA V VSA PODROČJA KURIKULUMA
V naši skupini težimo k temu, da se dnevno, ne glede na
vreme, zadržujemo zunaj. To so lahko sprehodi, zadrževanje na igrišču vrtca ali
obiski naše gozdne igralnice. Na vznožju Rožnika smo si izbrali del gozdička,
ki ga tedensko obiščemo. Tam izvajamo tudi vse dejavnosti, ki bi jih sicer v
igralnici (jutranji krog, ustvarjanje, prepevanje…).
Kljub temu, da večino gibalnih aktivnosti izvajamo zunaj v
naravi, pa je nekaj tudi takih, ki jih, predvsem v hladnejših mesecih, izvajamo
v notranjih prostorih (igralnica, telovadnica, obiski različnih
ustanov/združenj…).
V nadaljevanju bo predstavljeno kako z gibalnimi aktivnostmi
pokrivamo vsa področja kurikuluma.
1. Narava
Naša gozdna igralnica je tudi naš
raziskovalni prostor. Otroci zdaj poznajo že vsak njen najmanjši kotiček in
hitro opazijo spremembe, ki so se zgodile od prejšnjega obiska. Gozdna
igralnica je točno določen del gozda, ki smo ga omejili s potjo, smreko in grmom.
Tako otroci vedo, do kje se lahko gibljejo. V gozdni igralnici spoznavamo
drevesa, ki v njej rastejo (njihovo listje, plodove in lubje), podrast,
cvetlice in drobne živali. Ko jo obiščemo, imamo s seboj vedno lupe, s katerimi
otroci raziskujejo in odkrivajo vedno nove zanimivosti, ostale pripomočke
(stetoskop, vrv, liste in pisala, gozdni spomin, glino…) pa izberemo glede na
aktivnosti, ki jih bomo izvajali. Gozdna igralnica nam s svojim terenom omogoča
tudi ogromno različnih oblik gibanja (hoja po hlodih in lovljenje ravnotežja,
tek in hoja po različnih podlagah, prestopanje raznih naravnih ovir, plazenje
pod nizkimi vejami smrek, skakanje do vej visokih dreves…). To je prostor, kjer
se otroci lahko neomejeno gibljejo, pri tem pa spoznavajo naravo in spremembe,
ki se v njej dogajajo, so raziskovalci, obenem pa vse poteka preko igre in v
gibanju.
Sprehodi so sicer pomemben del
izvajanja dejavnosti v naši skupini, vendar najmanj priljubljeni. Te jim
skušamo približati z različnimi nalogami, ki jih izvajamo med sprehodi. Tako se
radi odpravimo na sprehod v dežju ali sneženju in lovimo kapljice ali snežinke
na jezike, dlani in pelerine. Ob tem ugotavljamo kaj se zgodi, ko snežinka pade
na jezik, kje se prej stopi (na nosu ali jeziku), kakšnega okusa sta dež in
sneg, kako se sliši, ko pada na tla ali na avtomobil ali na kožo… V suhem
vremenu se odpravimo opazovat reko, življenje ob njej in njene spremembe
(barva, tok, vodostaj…). Velikokrat se zgodi, da na sprehodih naletimo na
veliko različnih priložnosti, s katerimi poglobimo svoje naravoslovno znanje.
Na enem od takih sprehodov smo se ustavili pri vodnjaku v obliki velike krogle.
Ravno v tistem času smo spoznavali tudi planete in njihovo gibanje okrog Sonca.
Otroci so naredili različno velike kroge in ponazorili vrtenje planetov okrog
Sonca.
Z gibanjem lahko otrok prikaže tudi
druge naravne pojave. Pri nas so otroci na ta način prikazali potovanje
kapljice (vodni krog). Tovrsten nazoren prikaz zajema vse naravne oblike
gibanja, poleg tega pa večini otrok pomaga pri globjem razumevanju samega
pojava.
2. Družba
Z različnimi igrami na prostem
(lovljenje, skrivanje, izdelovanje hišic iz naravnega materjala v gozdni
igralnici…) otroci usvajajo in krepijo predvsem socialne veščine. Učijo se
sodelovanja, strpnosti in pomoči drugim. Med njimi se vzpostavlja naravna
hierarhija, soočajo se s porazi in zmagami, vse to pa je ključno za njihov
socialni razvoj in vključevanje v družbo. Mi jim omogočamo, da imajo teh
izkušenj čim več, zato vsak dan namenimo nekaj časa tudi tovrstnim nevodenim
aktivnostim na prostem.
Naš vrtec je postavljen v mestno
jedro, zato imamo veliko izkušenj tudi s prometom. Sprehodi so bistven del
seznanjanja z okoljem, v katerem živimo. Obiščemo lahko veliko kulturnih in
drugih ustanov ter znamenitosti, pri tem pa smo vedno obkroženi s prometom.
Otroke na sprehodih že od malega navajamo, kako se obnašati na cesti (na kaj
smo pozorni, hoja v strnjeni koloni, kdaj se ustavimo, kdo ima prednost…). Te
stvari so prednosti vrtca v mestu.
3. Jezik
Poleg vseh dejavnosti, ki jih
izvajamo v gozdni igralnici (branje zgodb, pogovori o naravnih pojavih,
ustvarjanje…), usvajamo tudi nove pojme in krepimo besedni zaklad. Nekaj
dejavnosti pa je otrokom še posebno ljubih: v gozdni igralnici na primer
prisluhnemo drevesom (otroci prislonijo uho k deblu in poslušajo, nato
pripovedujejo, kaj jim je drevo povedalo), radi imajo pantomimo, velikokrat pa
jim pripravimo igre, ki so odvisne tako od znanja kot sreče. Otroke razdelimo v
dve skupini, tako da sta postavljeni v koloni, ki gledata ena proti drugi, med
skupini pa na tla postavimo obroče (cca. 15—20). Na naš znak začneta prva
otroka v koloni iz vsake skupine skakati en proti drugemu, iz obroča v obroč.
Ko se srečata, jim postavimo uganko ali vprašanje (katera koli uganka ali
naloga tipa »povej besedo na glas A«).
Tisti, ki prvi odgovori, lahko skače naprej, drugi se postavi na konec svoje
kolone. Zmagovalcu trenutne uganke oz. naloge začne nasproti skakati naslednji
iz poražene kolone. Ko se srečata, postopek ponovimo z drugo uganko oz. nalogo
ali pa vnesemo element sreče in otroka odigrata kamen, škarje in papir. Cilj igre je, da pride ena izmed kolon na
drugo stran.
Pripravimo jim tudi igre, ki
zahtevajo slušno pozornost. Npr.: »v
gozdni igralnici poišči okrogel, rjav predmet ki ni užiten za ljudi« ali pa
jim pripovedujemo zgodbo v kateri se pogosto pojavlja določena beseda, na
primer »avtobus« in ko zaslišijo to
besedo, morajo vstati in narediti določen gib (zahtevnost stopnjujemo tako, da
vsakemu otroku določimo drugo besedo ali ime).
4. Matematika
Gozdna igralnica ponuja veliko
matematičnih aktivnosti: štetje korakov ali poskokov od enega drevesa do
drugega, opazovanje oblik in vzorcev, ki se pojavljajo v naravi (oblike cvetov
in listov, vzorci na različnih drobnih živalih, oblika pajkove mreže…),
različne igre zaupanja (otrok ima zavezane oči in hodi po navodilih drugega,
npr.»tri korake naprej, obrni se v desno,
dva poskoka naprej,«…
Na sprehodih po mestnem jedru jim
postavljamo različne naloge, npr. »poskusi
najti nekaj, kar ima obliko stožca, koliko račk plava na reki, kam moramo
zaviti, da pridemo do Prešernovega spomenika (orientacija v prostoru)« in
podobne naloge.
5. Umetnost
Otroci radi plešejo. Po naših
izkušnjah imajo najraje izrazni ples, ki pa ni nujno vezan na glasbo in zaprt
prostor. V našem gozdičku otroci v tišini in ob poslušanju narave plešejo, kot
pleše jesensko listje v vetru, se majejo kot drevesa v nevihti ali ob
pripovedovanju zgodbe o ptici izrazijo slišano z gibi.
Radi tudi ustvarjamo iz naravnega
materjala, ki ga najdemo v naši gozdni igralnici. Tako je nastalo že kar nekaj
izdelkov, ki sicer niso trajni in jih ne moremo odnesti s seboj domov, so pa
toliko bolj zanimivi, saj zahtevajo večjo mero ustvarjalnosti. Iz listja, vej,
plodov in podobnih materjalov so izdelali med drugim različne mandale, naše
osončje in gozdne živali. V gozdni igralnici smo ustvarjali tudi z glino in
izdelovali gozdne može. Paziti pa moramo, da v gozd ne prinašamo stvari, ki bi
kakorkoli onesnažile prostor (barve, lepila…).
6. Gibanje
Gibanje je torej vključeno v naš
vsakdan. Vendar pa je prav tako pomembno tudi sproščanje in počitek. Kljub temu
da smo predšolska skupina, se otroci tekom dneva utrudijo. Ker jih velika
večina več ne zaspi med počitkom po kosilu, jim pripravimo druge oblike
sproščanja. Poiščejo si poljuben prostor v igralnici in se uležejo na hrbet. Ob
tihem predvajanju glasbe jim z mirnim glasom pripovedujem različne zgodbe ali
opisujem različne pojave (npr. potovanje krvi po telesu, polet z raketo na
Mars, potovanje dežne kapljice…). Vse skupaj traja približno 20 minut.
ZAKLJUČEK
Na prvi pogled se mogoče zdi, da vse skupaj ni nič posebnega.
Da se otroci tako ali tako gibajo, da rabijo samo ustrezen prostor in čas.
Vendar je ravno to tisto, kar jim premalokrat zagotovimo – prostor in čas za
gibanje. Gibanje ni nikoli samo gibanje. Večino znanj in izkušenj najprej
izkusimo konkretno, pri tem pa niti ne vemo, da smo se ravnokar naučili nekaj
pomembnega. Šele kasneje v šoli pa naučeno lažje spoznamo oz. osmislimo tudi na
abstraktni ravni. Tako so motorično in gibalno spretnejši otroci načeloma učno
bolj uspešni, čustveno bolj stabilni, posledično pa imajo tudi boljšo
samopodobo.